Gå til hovedindhold
Du er her:

Milepæle "jeg kan"

En motorisk milepæl er en beskrivelse af, hvad et barn forventes at kunne motorisk ved en bestemt alder. Børn er meget forskellige og der er forskel på i hvilket tempo de udvikler sig.

Hvad er en motorisk milepæl?

En motorisk milepæl er en beskrivelse af, hvad et barn forventes at kunne motorisk ved en bestemt alder. Børn er dog meget forskellige og udvikles i forskelligt tempo. Der vil altid være variation i, hvor langt de forskellige børn er i deres udvikling i eksempelvis en mødregruppe, selvom de er samme alder.

Vi har beskrevet i punktform, hvad barnet skal kunne inden for en given periode, fx 6-9 måneder. Er dit barn 6 måneder, skal det gerne være i gang med at øve sig på de beskrevne færdigheder, er barnet derimod 9 måneder, skal det kunne mestre færdighederne.                                           

Er dit barn forsinket i sin motoriske udvikling i forhold til de beskrevne milepæle, er du altid velkommen til at komme i Åbent hus i Motorikhuset, hvis du er borger i Lyngby-Taarbæk kommune.

Sundhedsstyrelsen anbefaler: 0-4 årige skal have mulighed for at bevæge sig så meget som muligt i dagligdagen. 5-17 årige skal være fysisk aktive i mindst 60 minutter om dagen, aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet.

Milepæle "jeg kan"

  • 0-3 måneder
    • Jeg sover de fleste af døgnets timer. Jeg skal sove på ryggen og mine forældre er opmærksomme på, at jeg har hovedet drejet mod skiftevis højre og venstre side, så mit kranie ikke bliver fladt
    • I starten af perioden og når jeg er vågen, er mine bevægelser ukontrollerede
    • Når jeg ikke sover ligger jeg meget af tiden på maven eller på siden, så mit baghoved bliver aflastet og jeg får styrket min ryg og nakk
    • Jeg ligger på maven 1 måned gammel
    • Jeg kan ligge på maven på forskellige måder og steder - på puslebordet, på legetæppet sammen med mine forældre, over en underarm eller på lårene af mine forældre. Det kan godt være lidt hårdt at ligge på fladt underlag, da jeg ikke er så stærk endnu. Det hjælper lidt, hvis mine forældre ruller et håndklæde sammen, lægger det under min brystkasse og løfter mine arme frem.
    • Når jeg er ca. 6 uger begynder jeg at smile
    • Når jeg er ca. 6 uger kan jeg med mine øjne begynde at følge ansigter eller et spændende stykke legetøj
    • Når jeg er ca. 8 uger kan jeg nemt strække mine fingre
    • I slutningen af perioden, begynder jeg at se på mine hænder og putte dem i munden
    • Jeg er begyndt at sige smålyde og småpludre, det er rart når mine forældre efterligner mine lyde.                                

        

  • 3-6 måneder
    • Jeg kan alt det, som er beskrevet i 0-3 måneder
    • Mine forældre er fortsat opmærksomme på, at jeg ikke ligger i samme stilling med mit hoved, når jeg sover, så mit kranie bliver skævt eller jeg udvikler en favoritside
    • Når jeg er vågen, ligger jeg det meste af tiden på maven
    • I maveliggende kan jeg have vægten på mine albuer og løfte mit hoved 90 grader
    • I slutningen af denne periode begynder jeg at kunne løfte hele min overkrop op på strakte arme
    • I slutningen af perioden begynder jeg at pivotere rundt om min egen akse, når jeg ligger på maven. Min mor hjælper mig med dette ved at placere mit legetøj ned langs siden af min krop
    • Jeg ser på og leger med mine hænder
    • Jeg rækker ud efter legetøj med begge hænder og putter det i munden
    • Når jeg er blevet skiftet og skal op at sidde, kan jeg holde mit hoved stabilt, når min mor tager fat i mine hænder og hjælper mig op
    • Jeg er begyndt at grine og pludre meget af dagen
    • Jeg sidder ikke meget, kun kortvarigt i auto- eller skråstol. I slutningen af perioden, når jeg skal til at have grød, sidder jeg helst på skødet, i arm og ellers kortvarigt i skråstol eller høj stol, hvis jeg kan holde ryggen ret
    • Jeg drejer mit hoved efter lyde, der er uden for mit synsfelt
  • 6-9 måneder
    • Jeg tilbringer meget af min vågne tid på maven
    • Jeg kan strække mine arme helt når jeg ligger på maven
    • Jeg ruller fra mave til ryg og tilbage igen
    • Jeg snurrer rundt om mig selv, når jeg ligger på maven                                              
    • Jeg øver mig i at krybe baglæns og forlæns
    • Jeg øver mig i at sidde og tage fra med hænderne, så jeg ikke vælter
    • Jeg elsker at blive tumlet og kildet og rullet og min mor og far kan se på mig, når det bliver for meget
    • Jeg kan lide at have hovedet nedad, når min mor forbereder mig
    • Min mor og far forsøger at begrænse tiden jeg sidder i en stol
    • Jeg er meget glad for at kigge, tage fat i, undersøge og smage på mit legetøj.
    • Jeg kan flytte mit legetøj fra hånd til hånd
    • Jeg er glad for at røre ved alt med mine hænder og det gør ikke noget, at de bliver beskidte
    • Jeg pludrer højlydt med min mor og far
    • Jeg er ved at vænne mig til høje, uventede lyde, fx støvsuger, hårtørrer
    • Jeg er glad for berøring på min krop fx at komme i bad, at blive tørret, at få et kram
    • Jeg vender mig om og kigger efter spændende lyde
    • Jeg kan følge børn og voksne med mine øjne
  • 9-15 måneder "jeg kan"
    • Jeg er blevet så stærk i min mave og ryg, at jeg kan krybe eller komme op i kravlestilling.    
    • Jeg kan sidde stabilt frit på gulvet.
    • Jeg kan selv bevæge mig fra liggende på gulvet til at sidde på numsen og ned igen.
    • Jeg øver mig i at komme op at stå ved ting der passer i min højde.
    • Jeg øver mig i at gå, ved at gå rundt om ting jeg kan holde i, måske kan jeg gå selv.
    • Jeg øver mig i at spise selv, både med fingrene og med bestik.
    • Jeg spiser mange forskellige slags mad fx rugbrød, kød, banan.
    • Jeg kan samle en rosin op fra bordet med pincetgreb.
    • Jeg øver mig i selv at drikke af kop.
    • Jeg kan lide at blive tumlet og gynget fx i babygynge, lagen, hængekøje.
    • Jeg kan vende hovedet uden at falde.
    • Jeg øver mig i at kravle op og ned ad møbler og trapper.
    • Jeg kan lide ”Putte i kassen” lege.
    • Jeg peger på ting.
    • Jeg kan lege selv og efterligne andre børn og voksne i deres leg.
  • 16-24 måneder "jeg kan"
    • Nu står og går jeg på flad fod.
    • Jeg udfordrer mig selv ved at kravle op og ned af ting og møbler.
    • Jeg bevæger mig til musik (danser lidt til rytmen).
    • Jeg kan lide tumlelege hvor en voksen laver koldbøtter med mig, triller og tumler med mig.
    • Jeg kan lide at gynge og snurre.
    • Jeg hjælper selv med at tage tøj af og på (mest af).
    • Jeg spiser og drikke selv.
    • Jeg kan kravle op og baglæns ned af trapper.
    • Jeg kan godt lide at gå med bare tæer, også på sand og græs.
    • Jeg samler ting op.
    • Jeg bygger med klodser eller Dublo.
    • Jeg kan kigge i bøger og bladrer selv.
    • Jeg øver mig på at køre på plastikscooter.
    • Jeg øver mig i at kaste med bold.
    • Jeg begynder at kunne koncentrere mig om en leg i kortere tid fx lege med klodser, kigge i bog, ”lave mad”.
    • Jeg kan lide sanglege og øver mig i at lave fagter til.
    • Jeg kan lave enkle puslespil.
    • Jeg holder på en blyant med hele hånden og tomlen peger nedad, jeg tegner kruseduller.
    • Jeg begynder at kunne udpege kropsdele fx næse, øjne, navle.
  • 2-3 år "jeg kan"
    • Jeg kan gå baglæns, løbe, løbe op og ned af bakker.
    • Jeg kan gå på trapper.
    • Jeg kan hoppe.
    • Jeg kan efterligne bevægelser.
    • Jeg udvælger hvad jeg har lyst til at spise.
    • Jeg spilder ikke maden så meget mere og savler ikke længere.
    • Jeg kan sparke til en bold og kaste.
    • Jeg øver mig på en løbecykel.
    • Jeg kan nemt tage tøjet af, det er lidt sværere at tage tøj på.
    • Jeg leder efter ting der er blevet væk.
    • Jeg kan lide at være på legepladsen og bruge redskaberne.
    • Mine hænder kan arbejde sammen og f.eks skrue et låg af og på en flaske.
    • Jeg begynder at interessere mig for at klippe med saks.
    • Jeg tegner og holder midt på blyanten.
    • Jeg kan bygge et tårn af 6-8 klodser.
    • Jeg kan godt lide at dreje rundt, gynge, trille, rutsje, Jeg falder ofte, men rejser mig igen.
    • Jeg vil gerne hjælpe til og f.eks dække bord, rydde op, tage tøj af.
    • Jeg begynder at finde ud af min egen kraft og leger tumlelege med mine kammerater.
    • Jeg kan skelne mellem varmt og koldt.
    • Jeg kan benævne enkelte legemsdele og kender mit køn.
    • Jeg kan mærke når der er noget i bleen.
  • 3-4 år "jeg kan"
    • Jeg kan lide at lege ude, jeg udfordre mig selv, og prøver nye ting af.
    • Jeg øver mig på at kravle i træer og på legestativ.
    • Jeg kan køre på forskellige lege-cykler på legepladsen.
    • Jeg kan køre sikkert og godt på løbe/balance cykel.
    • Jeg øver mig på at køre på 2-hjulet cykel.
    • Jeg leger over det hele på legepladsen. Jeg kan fordybe mig i sandkasseleg, jeg kan løbe op og ned af bakker, jeg kan lide rutsjebanen, jeg prøver gyngerne og forsøger at gynge selv.
    • Jeg går med armsving og min gang er ikke længere bredsporet. Jeg kan tale med en kammerat mens jeg går.
    • Jeg kan løbe.
    • Jeg går ubesværet op og ned af trapper.
    • Jeg kan næsten klæde mig selv på.
    • Jeg kan deltage i voksenstyrede fælleslege i børnegruppen (motorik, rytmikforløb).
    • Jeg har længerevarende lege i gang med mine venner.
    • Det er ok for mig at jeg får beskidte finger, jeg børster dem af og leger videre.
    • Er jeg en pige kan jeg sætte perler på en plade og på en snor.
    • Er jeg en dreng begynder jeg at interessere mig for at lave finmotoriske aktiviteter såsom at sætte perler på en plade, på snor og tegne/klippe.
    • Jeg kan bygge med Lego dublo.
    • Jeg kan samle simple puslespil på 4-8 brikker.
    • Jeg kan bygge et tårn af 9 klodser.
    • Jeg kan genkende forskellige forskellige former med mine hænder uden synets hjælp.
    • Jeg forsøger at tegne ”en mand”.
    • Jeg går selv på toilettet, men må have hjælp.
  • 4-6 år "jeg kan"
    • Jeg kan klare alle udfordringerne på børnehavens legeplads.
    • Jeg elsker at komme på nye legepladser og udfordre mig på ny.
    • Jeg kan gynge selv.
    • Jeg kan cykle på 2-hjulet cykel selv.
    • Jeg kan lide at snurre/dreje på en gynge.
    • Jeg kan lide at trille ned af en bakke.
    • Jeg kan lave kolbøtter.
    • Jeg rejser mig fra liggende stilling, uden problemer.
    • Jeg kan efterligne forskellige former for løb og begynder at øve gadedrengeløb.
    • Jeg kan hoppe fjedrende og med samlede fødder.
    • Jeg kan stå på ét ben i kort tid.
    • Jeg griber en mindre bold med begge hænder.
    • Jeg kan deltage i voksenstyrede aktiviteter i en større børnegruppe.
    • Jeg kan være med i en fangeleg, løbeleg og jeg kan forstå reglerne.
    • Jeg mestrer at gå på tur i skoven, uden for stierne, løbe op og ned af bakker.
    • Jeg klarer uden problemer en udfordring på min skovtur, såsom at kravle over/igennem et væltet træ.
    • Jeg kan sige hvor det gør ondt.
    • Jeg kan skelne mellem let og tung.
    • Jeg kan spænde op og slappe af i kroppen (6 år).
    • Jeg forstår begreberne og kan placere mig: foran-bagved, ovenpå-nedenunder, midt i rummet.
    • Jeg kan sætte perler på en plade og snor.
    • Jeg kan lide at tegne, jeg begynder at tegne noget der ligner et menneske.
    • Jeg farvelægger billeder.
    • Jeg kan klippe med en saks efter en streg.
  • 6-7 år "jeg kan"
    • Jeg kan cykle.
    • Jeg kan gribe ærteposer.
    • Jeg kan kaste ærteposer præcist på måtte.
    • Jeg kan stå på ét ben i mindst 30 sekunder (begge ben).
    • Jeg kan gå på tæer- mindst 15 skridt.
    • Jeg kan hoppe med samlede fødder fra måtte til måtte -mindst 5 hop.
    • Jeg kan drible med en basketbold.
    • Jeg kan løbe slalom mellem 6-7 kegler.
    • Jeg kan sætte perler på snor.
    • Jeg kan putte penge i sparebøsse.
    • Jeg kan tegne og skrive inden for linjerne.
    • Jeg kan lave perleplader.
    • Jeg øver mig i at holde rigtigt på blyanten.
    • Jeg kan modtage en kollektiv besked og følge anvisningen.
    • Jeg kan deltage i undervisningen i klasselokalet.
    • Jeg kan deltage i fælles lege i skolen, så som fangelege, boldlege og lignende.
    • Jeg kan farve inden for stregerne.
    • Jeg kan klippe en figur ud.
    • Jeg kan lave prik til prik opgaver.
  • 7-10 år "jeg kan"
    • Jeg er fysisk aktiv i mindst 60 minutter dagligt.
    • Jeg er aktiv, så jeg ofte får pulsen op og sved på panden.
    • Jeg kan kaste tennisbold op af en væg og gribe med begge hænder. 7-8 år bolden må studse i gulvet. Ved 9-10 år må bolden ikke studse.
    • Jeg kan gribe en tennisbold med begge hænder.
    • Jeg kan kaste ærtepose og ramme præcist indenfor lille område.
    • Jeg kan holde balancen på ét ben stående på balancebom i op til 30 sek.
    • Jeg kan gå hæl mod tå forlæns på en streg på gulvet uden at miste balancen.
    • Jeg kan hinke på ét ben mindst 5 hop uden at skulle skifte ben.
    • Jeg kan sjippe med samlede ben og sjippe med høje knæløft.
    • Jeg kan være med til boldspil i frikvarteret.
    • Jeg kan drible med en håndbold.
    • Jeg kan modtage en kollektiv besked og følge anvisningen.
    • Jeg kan sy sting i et klæde fx sy gulvklud i forskellige farver.
    • Jeg kan følge en tynd streg med en kuglepen.
  • 11-18 år "jeg kan"
    • Jeg skal være fysisk aktiv hver dag, selvom min krop muligvis synes at den skal sove.
    • Jeg kan alt det tidligere beskrevet i 6-7 år og 7-10 år.
    • Jeg kan kaste tennisbold op ad væggen og gribe den igen med én hånd.
    • Jeg kan kaste en tennisbold og ramme en cirkel på væggen og gribe bolden igen.
    • Jeg kan holde balancen stående hæl mod tå og på balancebom op til 30 sekunder.
    • Jeg kan gå baglæns på streg i tå-hæl gang uden at træde udenfor (mindst 15 skridt).
    • Jeg kan hinke zig-zag på ét ben over steg på gulvet..
    • Jeg kan drible med en tennisbold.